Novinky

Jakub Kastl (Princeton University) a Filip Matějka (CERGE-EI) publikovali v časopise Econometrica článek o personalizované cenové politice a hodnotě času

6. června 2025

Jejich studie s názvem „Personalized Pricing and the Value of Time: Evidence from Auctioned Cab Rides“ zkoumá, nakolik si lidé cení svého času, a to na základě analýzy dat z velké evropské aplikace pro přepravu osob.

Tato platforma umožňuje řidičům nabízet jízdy a spotřebitelům vybírat mezi možnostmi jízdy s různými cenami a dobou čekání. Na základě studia toho, co si cestující vybrali, výzkumníci odhadují, jak čekací doby a ceny ovlivňují poptávku a jak se liší u jednotlivých osob.

Výzkumníci zkoumají, co se stane, pokud platforma použije personalizovanou cenovou politiku, kdy účtuje různé ceny různým uživatelům. Tento přístup mírně snižuje profit spotřebitelů (asi o 2,5 %), ale zvyšuje celkový profit o 5,2 %, z čehož těží jak platforma, tak řidiči.

Výzkumníci přišli mj. na to, že průměrný spotřebitel si cení svůj čas na 13,21 USD za hodinu. Studie také ukazuje velké rozdíly mezi jednotlivými uživateli: cestující v horním kvartilu (nejcitlivější na čas) si cení svého času asi 3,5krát více než cestující v dolním kvartilu, což podtrhuje značné rozdíly ve spotřebitelské skupině.

Studie předkládá zjištění, že pokud platforma stanoví ceny na základě čekací doby (tedy spíše na základě údajů od řidičů než na základě údajů o zákaznících), může i tak dosáhnout vyššího zisku a zároveň zlepšit profit spotřebitelů – což je výhodné pro všechny.

Podrobnosti zde: Buchholz, Nicholas, Laura Doval, Jakub Kastl, Filip Matejka, and Tobias Salz. 2025. “Personalized Pricing and the Value of Time: Evidence from Auctioned Cab Rides.” Econometrica, 93(3): 929–958.
(Abstract) (Journal Homepage)